6 fordele ved at benytte et (godt) rekrutteringsbureau

Merrild 09-16-2019 11:34 AM
Categories: Nyheder

 

6 fordele ved at benytte et (godt) rekrutteringsbureau

Nægter du at bruge et rekrutteringsbureau? Har du hørt skrækhistorierne? Eller er du blevet ladt i stikken af en eller anden ”talentspejder”? 

Vi er (virkelig) ikke alle sammen skurke.

Sandheden er, at der er mange virkelig positive ting, som et (godt) rekrutteringsbureau kan gøre for dig.

Så uden videre introduktion, her er der 6 fordele ved at benytte et (godt) rekrutteringsbureau:

 

1. Få adgang til flere og bedre kandidater

Alle rekrutteringer er unikke og kræver forskellige tilgange. Det tager tid, kræver ressourcer og erfaring at prøve forskellige strategier.

Her har rekrutteringsbureauer allerede et kæmpe forspring på grund af følgende:

  1. Bedre jobopslag: Fordi de konstant rekrutterer, kan bureauerne forhandle lange gode kontrakter med forskellige job boards. De kan derfor få dit opslag ud til de rigtige mennesker, mere eller mindre med det samme.
  2. Talent pipeline: Kandidaterne søger bureauer med et godt ry indenfor branchen, som de kan registrer sig hos. Så et (godt) rekrutteringsbureau har allerede et netværk af engagerede og erfarende kandidater, som de kan kontakte med dit jobopslag.
  3. Passive kandidater: Det kræver erfaring, sikkerhed og de rette evner at kontakte en passiv kandidat og overtale dem til at overveje en position, de måske ikke vidste, de kunne være interesseret i. Et (godt) rekrutteringsbureau har erfaring med, og er dygtige til netop at finde og kontakte disse kandidater, ved brug af forskellige medier som inkluderer (men som ikke er begrænsede til) sociale medier, e-mail og telefon.

Dagene hvor et enkelt opslag i avisen kunne gøre arbejdet, er bag os – rekrutteringsbureauer og virksomheder, bliver nød til at tilpasse sig tiden og finde nye teknikker, for at hyre de rette. 

At kunne nå bredt ud ift. kandidater leder os videre til den næste fordel.

 

2. Spar tid

At spare tid er også en rigtig god grund til at bruge et rekrutteringsbureau.

Rekrutterings processen er ikke kort (slet ikke for populære, eller højtstående roller), og recruiters kan bruge timer uden at komme nogen vegne.

Rekrutteringsbureauer tager gerne slæbet…

  • Screening af CV.
  • Kommunikation og followup med kandidaterne. 
  • Generelle administrative opgaver.
  • Indledende interviews.
  • Lønforhandlinger.

Og fordi det netop er, hvad de laver på daglig basis, så gør de det også hurtigere. De ved præcis, hvad de skal kigge efter, hvilke spørgsmål de skal stille og de spotter også tidligt i processen eventuelle faresignaler.

Det giver HR managers (eller hvem der ellers står for ansættelserne) tid til at tage sig af vigtigere ting.

 

3. Kendskab til markedet

Det er en rekrutteringskonsulents job at holde sig opdateret på de seneste nyheder, udviklinger og tilstande i industrien, de søger inden for.

Det er her nichebureauer excellerer (det er umuligt at holde sig opdateret inden for alle industrier).

Denne indsigt tillader dem at guide dig igennem hele processen og rådgive dig omkring nogle ændringer, som kan påvirke din proces.  

Et bureau kan for eksempel hjælpe dig med at lave benchmarking på løn.

De ved, hvad det nuværende lønniveau inden for forskellige sektorer er. Hvor der er mangel på folk med specielle evner, hvor der er rigeligt med kandidater og hvordan det kan påvirke dine chancer for at hyre.

 

4. Rekrutterings viden

Selvfølgelig er rekrutteringsbureauer generelt bare bedre til at hyre, det er det de arbejder med.

  • De ved, hvordan de skal få dit job post til at rangere højt ved at bruge populære nøgleord og sætninger, for at maximere antallet af folk som ser dit opslag.
  • De ved hvordan man skriver et appellerende, attraktivt jobopslag, som faktisk får folk til at ansøge.
  • De ved hvordan man hurtigt, men effektivt screener et CV og skærer svagere kandidater fra tideligt i processen.

Og meget mere!

Den rekrutteringserfaring de får gennem deres daglige arbejde et uvurderligt. Der er ingen substitut for erfaring.

 

5. Employer Branding

Bureauer ved hvor vigtig employer branding er, ikke kun for rekruttering, men for virksomheden i det hele taget.

Et (godt) rekrutteringsbureau vil selvfølgelig repræsentere jer professionelt igennem hele processen, men de vil også sikre at kandidaterne får en fornemmelse for jeres virksomhedskultur og brand. En ting som er meget vigtigt i disse dage.

Det er også godt at have et bureau på din side, for de vil have din ryg hele vejen.

For eksempel, hvis en succesfuld kandidat modtager et andet tilbud/modtilbud, hjælper de dig med at forhandle og overbevise den (rette) kandidat til at vælge jer.

Der er større sandsynlighed for at en kandidat lytter til en recruiter, som er en erfaren tredjepart de stoler på.

 

6. Mindre risiko

(Gode) bureauer fokusere mere på ”no cure no pay” end at tage store retainers up-front. Det viser at de stoler på deres evne til at leverer.

Hvis en succesful kandidat forlader stillingen inden for en bestemt tidsperiode, så finder de dig enten en ny kandidat uden beregning af fee.

Så er det ikke jordens undergang, hvis en kandidat ikke fungerer i jobbet. Du skal ikke starte forfra.

Det er sådan vi arbejder i MatchMaker.

 

Bagsiden af medaljen

Okay, vi ved det godt, vi er selv et rekrutteringsbureau, så vi er nok lidt subjektive.

Men vi lover at alt det ovenstående er sandt, hvis du benytter et godt, velanset bureau.

Selvfølgelig er der et beløb, der skal betales, men du ender med at tjene pengene hjem i sidste ende – hvis man medregner alle de mandetimer, job board gebyrer, udgifterne ved at hyre den forkerte kandidat, LinkedIn Recruiter osv.

Jeg er sikker på at du har hørt om skrækhistorierne, eller selv har prøvet et dårligt bureau. Vi håber dog alligevel at du vil prøve ikke at skære os alle over en kam.

Rekrutterings tip

Her er der nogle af de faresignaler som peger på at et rekrutteringsbureau nok ikke er så godt…

  • De vil ikke tale med dig. I starten af en rekrutterings proces bør konsulenten bruge en god del tid på at lære dig at kende, din rolle og virksomheden. Hvordan skulle de ellers kunne finde den rette person for dig?
  • De lægger pres på dig. Rådgivning er en ting, men pres er en anden. Hvis du begynder at føle at et bureau presser dig på en unfair måde, så kan det være et tegn på at de er desperate.
  • De sender dig massevis af CV’er. Nogle positioner vil naturligt indhente flere CV’er end andre, men hvis du bliver ved med at modtage upassende, eller ringe CV’er, så har din konsulent tydeligvis ikke lyttet ordentligt efter, eller er måske ikke engageret i at finde den rette til jobbet.
  • De kommunikerer ikke: Hvis du har svært ved at få fat i din konsulent og ikke har hørt fra dem i lang tid, så kan de have svært ved at udfylde positionen – eller er ligeglade.

Vores tip er at holde en dialog med din konsulent, og hvis nogen af de overstående er tilfældet og du ikke ser nogen forbedringer, så ryk videre.

Kontakt os gerne for en uforpligtende snak om hvordan vi hos MatchMaker kan hjælpe med jeres rekrutterings behov.